lördag 31 mars 2012

Fusk eller inte fusk?

Jag vet inte riktigt om jag ska säga att jag fuskade idag eller om det var medvetna avsteg från nyttighetslinjen eftersom det ändå var lördag? Jag har liksom inte bestämt mig för vilken nivå jag ska ligga på riktigt. Men ok, en viss tanke har jag väl och den går ut på att äta nyttigt i veckorna, vilket innebär inget fikabröd eller onyttig efterrätt. Någon mörk chokladbit är ok.

På helgen kan jag unna mig något till fika, men inga stora mängder och helst hembakat. Ev. någon efterrätt om det är middag med vänner eller familj. Idag blev det en surdegsbulle (sagolikt god) till eftermiddagsfika och hemgjord vaniljglass (också sagolikt god) till efterrätt efter middagen. Egentligen ok för en lördag men kanske inte helt nyttigt.

Men vad är då nyttigt enligt mig?
Ja, jag tror ju verkligen på Blodgruppsdietet av Peter D'adamo och har följt den mer eller (snarare) mindre strikt i säkert 10 år.
Eftersom jag har blodgrupp 0 innebär det att jag försöker undvika vete så mycket som möjligt. Det är lektinerna i vete som är det värsta för blodgrupp 0. Dinkel är en riktig bra ersättning och det har jag använt väldigt länge. Jag kommer ihåg när vi tom tog med oss mjöl och pastapåsar från Tyskland när vi var där och hälsade på. Det är ju som tur är inte nödvändigt längre. Tack GI för det! Men, trots att dinkel är mycket bättre än vete så är det inte optimalt heller utan jag försöker hålla ner spannmålskonsumtionen så gott det "går". Jag menar, visst skulle det gå men jag vet inte om det är värt det? Jag måste fundera på det men det finns helt klart förbättringspotential och det skulle antagligen ge resultat på kroppen också.

Det andra som jag just nu misslyckas totalt med att hålla ner konsumtionen av, är mjölkprodukter. Syrade mjölkprodukter och tex getost är bättre än vanlig mjölk. I och med att jag dricker mer kaffe nu än förut, så blir det mer mjölk också. Helt klart nåt att jobba med. Likaså konsumtionen av vanlig ost och kanske grädde också, även om det inte är så mycket.

Ja, det var nog de saker som jag som 0 bör undvika men som jag äter för mycket av. Men jag äter mycket av det som är bra också. Tex. rött kött (eko- eller älgkött/köttfärs), ekokyckling, fisk, broccoli, spenat, gröna bönor, paprika, lök, mandlar, valnötter, vitkål,  (fast det är ett sånt där livsmedel som ändrat status över tiden), morot, palsternacka, kålrot, ägg, smör, oliv- och rapsolja och mycket mer.

"Tillåtna" kolhydrater är dessutom tex. ris, quinoa, havre, socker (!), de flesta färska och torkade frukter, bär, osv. Nu försöker jag ändå hålla nere på alla spannmål och även frukten för att ha plats kvar för tex mitt älskade bröd och dinkelpancakes. Även om D'adamo säger att det är mycket nyttigt med torkade fikon så äter jag inte en massa av det utan ser det som godis, för det är det ju. Sen tror jag ju att om jag rörde mer på mig i vardagen så skulle jag kunna äta mer kolhydrater och ändå stå still i vikt.

Innan blodgruppsdieten följde jag till viss det Montignac, dvs. GI mer eller mindre och innan det var jag totalt fettskrämd... Men det är en annan historia.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att det är intressant att läsa andras tankar och inställning till mat! :D

    Själv undviker även jag spannmål (främst pga gluten) och jag försöker verkligen hålla nere på mejeriprodukter (fast det är svårt och jag vill inte alltid skippa det, hehe). Detta gör jag inte pga min blodgrupp (jag har A+ tror jag och har ingen aning om vad D'adamo skulle tycka om det, hihi), utan för att jag tror att det helt enkelt inte är bra för kroppen (inte för någons kropp).

    SvaraRadera