fredag 20 april 2012

Träning med barn och huvudstående - Salamba Sirsasana

Ikväll hade jag inte helt bestämt mig om jag skulle träna eller inte, men så kände jag ändå att det vore skönt att röra på mig lite. Det blir väldigt mycket stillasittande hela dagarna annars. Jag känner dock av armarna och axlarna från igår så det fick bli ett ben/rumpa-pass. Barnen gympade med och det var väl lite si och så med koncentrationen ibland. Dessutom fick jag ta en paus mitt i men kände mig inte färdig så jag gjorde två rundor till av följande.

45 + 15 sek, 3 rundor + 2 rundor
- Utfall höger, men jag stannade bak med benet och gick bara upp och ner, vad nu det heter, 12 kg
- Dito vänster
- Planka, vanlig
- Box jump på vår IKEA fotpall. Jag gillar att den är mjuk för då är jag inte rädd att slå mig! Förut kunde jag inte ens göra en enda men nu går det rätt bra. Inte så fort, men det går.
- Höftlyft
- Burpees med smala armhävningar (på knä)

Efter det min vanliga "yoga"-stretch och sen huvudstående! Helena med Bodycomf har ju en utmaning om att lära sig stå på huvudet och det vill jag ju verkligen lära mig. Det har jag egentligen haft som mål länge ända sen jag började på yoga för några år sedan men det har fallit i glömska när läraren fick barn och kurserna tog slut.

Jag försöker undvika att stå som en banan i snygga myskläderna....

Jag väljer alltså en annan yoga-variant. Om jag kan göra den utan stöd borde jag egentligen kunna "vanligt" huvudstående också, eller? För att det inte ska bli för högt tryck på huvudet måste man verkligen fokusera på armarna och jag var lite för trött för att stå särskilt länge idag. Upp till 10 minuter ska man stå för att få alla fördelar med det säger hon i en bra video tutorial...

Här finns en lite kortare beskrivning av "Salamba Sirsasana" som den heter.

Jag måste ju göra det mot en vägg än så länge, men jag ska öva så får vi se om jag klarar Helenas utmaning.

Varför ska man göra huvudstående då? 
Jo, det finns en massa hälsofördelar med "the Father of Asanas" som den också kallas. (Asanas är olika yoga-positioner.)
- Största fördelen är att den får igång cirkulationen av blod till hjärnan och körtlar, tex hypotalamus. Det ger syre till hjärnan och motverkar trötthet, ökar koncentrationen och ökar den intellektuella kapaciteten!
- Kan förbättra synen (!?)
- Stärker andningen och ökar cirkulationen.
- Bra för att reglera menscykeln (men ska inte utföras vid mens.)
- Det står inte i min bok men det måste ju vara bra för styrkan i hela kroppen också!?

Självklart ska man inte göra den om det gör ont eller om man har någon skada.

3 kommentarer:

  1. Vad duktig du är :) Jag har inte vågat testa innan men nu är det nog dags...hämtar mod :)

    SvaraRadera
  2. Coolt!!!! Jag är lite svag i ryggen och nacken just nu så jag övar på lite annat, men snart så:) Tack för att du påminner/utmanar mig!!! Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för pepp! Jag kommer ihåg att jag tänkte att jag måste bli starkare för att komma framåt med yogan, och det känns faktiskt som att det gått åt rätt håll iallafall. Kram!

    SvaraRadera