tisdag 19 juni 2012

"Wheat free cheat"

Jag är såååå sugen på kanelbulle och det ligger en vetelängd på jobbet och frestar.


Läste det här braiga blogginlägget hos en av mina favoriter och där skriver hon bland annat om att hon kör med "wheat free cheats". Smart tycker jag! Jag har ju undvikit vete (någorlunda) sen säkert mer än 10 år sedan vi hittade Blodgruppsdieten, men jag har varit mer eller mindre strikt. Just nu är jag mer strikt och det ger ju bra resultat!

Mina anledningar till att inte äta vete är bland annat följande: (skriver för att påminna mig själv om varför jag INTE ska äta kanelbullar, vetenskapen bakom får man läsa någon annanstans.)
- Jag får finnar av det.
- Magen blir uppblåst.
- Det innehåller särskilt dåliga lektiner som "kleggar" fast sig på insulinreceptorerna, attackerar tarmväggarna och orsakar antagligen leptin-resistens. Med andra ord, det är onyttigt och jag blir tjock av det.

Att det dessutom innehåller gluten och en massa snabba kolhydrater är inte superviktigt för mig.Jag tänker att det är mycket bättre att "fuska" med choklad, nutella, bananer, torkad frukt, nötter och mandlar, paj (gjord med mandelmjöl) och vaniljsås och glass istället.

Läs mer: http://www.marksdailyapple.com/why-grains-are-unhealthy/#ixzz1yEk1FkTu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar