söndag 23 september 2012

Helgupdate och mumsig äppelkaka

I helgen har det inte blivit så värst mycket träning. Dansade knappt en halvtimme med barnen i fredags kväll och körde lite knäböj och "aerbicsmoves". He, he, det var länge sen man jag var ju en riktig aerobicstjej ett tag när jag pluggade i Uppsala. Räknar det som träning eftersom jag i alla fall blev svettig. Eller, play, var det nog.

I lördags cyklade jag en stund och körde sen två tabata med KB-swing. Först en med 8 kg som lite uppvärmning utöver cyklingen (vevade med armarna också;-) och en med 16 kg. Jobbigt men inte så jag dog precis. Lite yogastretch efteråt och sh-t vad bra jag kom ner i hunden! Bad dottern att ta kort men sen insåg jag att minneskortet inte var i. Ja, ja, nästa gång!

Jag känner att jag vill förbättra min kondition för den är inte särskilt bra. Blev lite pepp på Lofsans pyramider som hon visar här och här. Jobbigt men det är ändå övningar jag gillar till skillnad mot att springa!

Idag har jag inte tränat. Jag kom i säng för sent och sen väckte sonen mig alldeles för tidigt och även om jag sov en stund till sen så kände jag mig bara inte i form och hade ingen lust. Jag var iofs ensam med barnen också men jag hade nog kunnat prioritera bort nåt till förmån för träning. Lite trådgårdarbete blev det i alla med bortkörning av 8 överfulla skottkärror häck-klipp. Även om jag inte blev svettig kändes det skönt och det är rätt långt och kuperat från vår häck till komposthögen, så det så :-).

Rätt bra mat har det blivit med några mindre helgutsvävningar. I em gjorde jag äppelpaj och det blev två olika varianter men i en så att säga. Som synes på bilden. Till barnen gjorde jag en vanlig smulpaj på dinkelmjöl men med 1,5 uppvispad äggvita i. Blev bra! Till mig gjorde jag en improviserad variant på smör, kokosflingor, mandelmjöl, sukrin och uppvispad äggvita. Det blev så bra! Som en riktigt saftig och god äppelkaka. Önskar att jag inte gjort så på känn utan skrivit upp exakta mängder men det gjorde jag tyvärr inte.


Äsch, jag kör en dagens mat också.

Frukost: Två ganska små fröknäcke med laxröra på. Gammaldags fil med några mandlar och torkade jordgubbar. Grönt te.
Mellanmål: Kaffe med mjölk och en skiva gustafskorv
Lunch: Romansallad (den är superstor och fin i landet fortfarande) med falsk ceasardressing, stekt lövbiff, två tuggor potatisgratäng
Mellanmål: Äppelkaka. Behövdes inget till.
Middag: Spenatsoppa (spenat, buljong, grädde (!), två kokta ägg. Såå gott. Måste göra det snart igen. Och det bästa av allt. Sonen åt superbra. Inte dottern, men hon fick annat eftersom jag visste att det var lönlöst.
Kväll: Två små glas rosé, 2 macadamianötter, 1 stekt strömming (smakade av lunchen imorgon).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar